Idealny sen, czyli jak przygotować się do snu - Centrum Edukacji Never Average

Zaloguj się

Idealny sen, czyli jak przygotować się do snu

Nocna regeneracja ma fundamentalne znaczenie dla naszego zdrowia oraz dobrego samopoczucia. To podstawowa potrzeba fizjologiczna człowieka. Prawidłowy sen w nocy umożliwia osiągnięcie wyznaczonych celów w ciągu dnia.

Jak ważny jest sen dla naszego zdrowia i samopoczucia?

Zdrowy wypoczynek zapewnia dobre samopoczucie oraz poprawia koncentrację i zdolność lepszego zapamiętywania. Brak snu doprowadza do wielu chorób fizycznych i psychicznych. Nadwaga, osłabiona odporność, choroby jelit i choroby układu sercowo-naczyniowego to tylko kilka najczęstszych konsekwencji zaburzeń snu. 

⭐Już jedna nieprzespana noc zaburza równowagę organizmu na poziomie hormonalnym, a to negatywnie wpływa na zdrowie i samopoczucie.

Zapotrzebowanie na sen 

Zapotrzebowanie na sen jest indywidualną kwestią każdego człowieka, lecz istnieją normy dobowe, które mogą być dla nas pewnego rodzaju wyznacznikiem. Najwięcej snu potrzebują noworodki. Śpią od 14 do 17 godzin na dobę. Małe dzieci w wieku przedszkolnym wymagają od 10 do 13 godzin snu. Starsze dzieci do 13 roku życia powinny na to przeznaczać do 11 godzin. Osoby starsze potrzebują snu zdecydowanie najmniej, ponieważ tylko od 6 do maksymalnie 8 godzin. Należy zaznaczyć, że ważna jest nie tylko ilość, ale również stałość pór snu, do których organizm się szybko przyzwyczaja.

 

Jak przygotować miejsce do snu? 

Nie wszyscy wiedzą, że pewne detale i elementy związane z pomieszczeniem, w którym śpimy będą umożliwiać nam lepsze zasypianie. 

🔵 Wywietrz sypialnię – jeśli w sypialni panuje ciężkie powietrze, jest gorąco i duszno, to szybkie zaśnięcie będzie znacznie utrudnione. Wpuszczenie świeżego powietrza, a przy tym obniżenie temperatury w pomieszczeniu ułatwi organizmowi zapadnięcie w sen. Idealna temperatura to w okolicach 18 – 20 °C. 

🔵 Zaopatrz się w bawełnianą pościel i piżamę – warto zadbać o dobór odpowiedniego materiału pościeli i piżamy. Najlepsza będzie bawełna. Nie zalecamy kłaść się do łóżka w ubraniu, które jest wykonane z grubego i nieprzewiewnego materiału, ponieważ będziemy się pocić i wybudzać.

🔵 Wybierz odpowiedni, wygodny materac – kluczem do dobrego snu jest wybór odpowiedniego materaca. Nie jest to prosta sprawa, ponieważ trzeba zwrócić uwagę na wiele aspektów (np. waga użytkownika, wzrost, stopień twardości). Polecamy zainwestować w wygodny materac, który dodatkowo będzie zdrowy dla kręgosłupa i posłuży nam przez wiele lat. 

🔵 Zadbaj o ciszę – podczas snu bardzo ważna jest ciągłość i płynne przechodzenie z jednej fazy snu do drugiej. Organizm w takich warunkach najlepiej odpoczywa i osiąga największą regenerację. Hałasy mogą wybudzać nas ze snu nawet kilkanaście razy w ciągu jednej nocy.

🔵 Ogranicz spożywanie alkoholu i kawy – spożywanie kofeiny oraz alkoholu nie sprzyja codziennemu zasypianiu, wręcz przeciwnie. Alkohol i kawa utrudniają wejście w głęboki sen. 

Dobry sen i błędy, których warto unikać

🟦 Zbyt długie drzemki w ciągu dnia – drzemka powinna trwać maksymalnie 30 minut i odbyć się do godziny 16:00. Popołudniowa drzemka przed telewizorem po godzinie 16:00 zaburzy przebieg nocnej regeneracji i spowoduje, że będziemy się przebudzać zazwyczaj między 3:00 a 4:00 godziną. Warto pamiętać, że o tej porze najtrudniej wejść ponownie w głęboki sen. 

🟦 Spożywanie posiłku przed snem – wieczorne objadanie się nie sprzyja odpoczynkowi, a dodatkowo zaburza rytm snu. Czujemy się ociężali, czasami boli nas brzuch i żołądek przez zbyt sycące i późno spożyte danie. Zaleca się przyjmować ostatni posiłek na 3, 4 godziny przed snem. 

🟦 Wieczorne korzystanie z telefonu – należy unikać światła niebieskiego. Wszelkie urządzenia typu: laptop, komputer, telefon czy tablet, działają pobudzająco na nerwy wzrokowe. Zaleca się, aby na 1,5 godziny przed snem zrezygnować z ich używania. 

🟦 Nie używaj łóżka jako miejsca do spożywania posiłków czy krótkiego odpoczynku w ciągu dnia – łóżko powinno kojarzyć się wyłącznie ze spaniem. 

🟦 Nie zasypiaj ze swoimi zwierzętami – lekarze i specjaliści apelują, aby zwierzak domowy nie spał w łóżku właściciela, tylko w miejscu dla niego przeznaczonym. Najlepiej, aby legowisko naszego pupila było w innym pokoju, ponieważ każdy wydany dźwięk przez zwierzaka może wybudzić nas ze snu.

Opłakane skutki braku snu 

Niedobór snu nie tylko utrudnia organizmowi prawidłowe funkcjonowanie, ale także ma konsekwencje długotrwałe. W wyniku stałych zaburzeń snu istnieje ryzyko zapadnięcia na wiele chorób przewlekłych. Niestety, ale rośnie też umieralność osób, które mają długotrwałe problemy z regularnym snem. 

🧠Czy wiesz, że? 

🌟zwierzęta też mają sny

🌟niewyspanie można porównać do bycia pod wpływem alkoholu

🌟nasz sen składa się z 4 powtarzających się etapów

🌟pełnia księżyca wpływa na sen – śpimy wtedy płycej i krócej

Na sen przeznaczamy 25-35% czasu. Oznacza to, że nocny wypoczynek zabiera nam od 20 do 25 lat, a średnia oczekiwana długości życia w Polsce wynosi 78 lat

Zadbaj o to, by ten spory kawał życia był maksymalnie efektywny! Zapisz się na szkolenie już dziś!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

pasek unia

Projekt dofinansowany ze środków UE.

CreoSpace